-->

١٢ أختبار علشان تعرف هل هذا حب أم إعجاب ؟؟( الجزء السادس والآخير)

الحادى عشر :- اختبار الاستقرار/ الثبات :

الحب بيميل للاحتمال أما الإعجاب بيتغير فجأة وبطريقة مش متوقعة.
في الإعجاب شفت حد هنا فحبيتة وشفت حد هناك فبردو حبيته لكن في الحب مش كدا خالص... الحب الحقيقي ثابت، فيه التزام. مهم أوي تعرف الطرف التاني من خلال علاقاتة التانية : علاقته مع أهله، أصحابة، اخواته. مهم تعرف السلبيات اللي في شخصيته من زمان وحاول يصلحها ولاسايبها زي ما هيا ومش بيتغير؟

........................................................................

الثانى عشر :-  اختبار الآرضاء المتأخر    :

الاتنين اللي في علاقة حب الحقیقي بيكونوا عايزين يتجوزوا وبيفكروا فيتحديد معاد لفرحهم لكن بالعقل.
في الإعجاب بتكون الرغبة قوية جداً في تحديد معاد الفرح ومش قادرين يستنوا وتأجيل المعاد بالنسبة لهم حاجة مستحيلة. ليه الطرفين مش قادرين يصبروا ويواجهوا الحياة مع بعض على حقيقتها في الوقت المناسب وبالطريقة الصح؟ ليه مش بيتعاملوا مع القضايا الحقيقية ع شان في النهاية يوصلوا لجواز قوي؟ الرد على الاسئلة دي هو اللي يكشف الفرق بينالحب والإعجاب.

في الكتاب المقدس عندنا 4 شخصيات بيفرقوا أوي بين النوعين دول من العلاقات :

1 – أمنون وثامار(قصتهم في صموئيل 2 الإصحاح 13)
2 – يعقوب وراحيل(تكوين 29 : 1 – 20)

أمنون بيمثل  الراجل اللي مش طايق الانتظار، كان في حالة اعجاب قوية جداً وكان مهووس بـ ثامار ولما أخد بالعنف اللي كان فاكر ان هو دا اللي عايزه حبه طار زي الدخان ومستحملش  الانتظار ونتيجة دا كان دمار لحياته الشخصية ولحياة حبيبته ثامار.

أما يعقوب فاللي حصل معاه انه اتشد لراحيل بسرعة لكن كان لازم يشتغل 7 سنين عشان يقدر يتجوزها. تفتكروا حبه في الفترة دي فهم معنى الاستقرار .... الكتاب المقدس بيقول ان السبع سنين كانوا في عينينة كأنهم ايام قليلة. ليه؟
السبب حبه ليها . الموضوع مكنش متعلق باحتياجاته الشهوانية أو الرغبات الجسدية لكن متعلق بحاجة تستاهل الانتظار .

لما تدخل علاقة جديدة اسأل نفسك انت بتتحرك على أساس الخوف ولا الإيمان. بتتحرك خوف من الحرمان والدوافع الجسدية ولا بتتحرك نتيجة رغبتك الكاملة واستعدادك للجواز؟

كتييير مننا بيفتكروا ان الحب الحقيقي زي حمام السباحة مع انه زي البحر ومليان أمواج؟ مجرد شيء بيقعوا فيه وبدل ما يستمتعوا بالأمواج بتاعته بيقعدوا في طرفه العميق لأنهم فاكرين  ان المشاعر القوية والطيش والانجذاب الجسدي هما العلامات الاكيدة على الحب وللأسف هيكتشفوا كمان شوية ان احتياجهم للسباحة لسه موجود لكن متعلموش يسبحوا ازاي. 

انك تتفرج على أفلام لسباحين أبطال مش هيعلمك السباحة لكن لو أخدت دروس هتتعلم أزاى تعوم ..
.......................................................... 

وبكدة تكون الاختبارات أنتهت ... وانتهى الكورس كلة ... أتمنى يكون عجبكم
واستفدتم أكتر أستفادة ... لو عندك أى تعليق على الكورس ... فيمكنك أن تترك تعليقلك فى المدونة ... او المراسلة الشخصية ... وانتظروا كورسات جديدة فقط على المدونة.. 
مع تحياتى
TAG

عن الكاتب :

هناك تعليقان (2)

  1. بجد شكرا جدا وياريت تنزل احتبارات تانيه

    ردحذف
  2. شكرا ليك/ى اخى/تى . على متابعتك للمدونة واهتمامك بها .. قريبا جدا سوف يتم تنزيل كورسات جديدة جدا سوف تجدها هنا فقط ,, فتابعى ..
    الرب يبارك حياتك . ريمون

    ردحذف

إذا فرق معك الموضوع ... فلا تحرمنى من أبداء رأيك فى المحتوى حيث يمكنك التعليق بأسم غير مٌعرف..
أذا كنت تريد أن لا تكتب أسمك... اكتب مجهول

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *