-->

هل الله يرضي علي ما أنت فيه الان ؟

هل الله يرضي علي ما انت فيه الان ؟

أعتقد أجابتنا كلها " لأ "
فينا اللي هيقول الله ميرضليش بالمرض اللي انا فيه .
وفينا اللي هيقول الله ميرضليش بالفشل اللي انا وصلتله .
وفينا اللي هيقول الله ميسمحشي بالالم اللي انا بحسه .
وفينا اللي هيقول الله ميرضليش بالظلم اللي انا فيه .
وفينا اللي هيقول الله ميرضليش بالحزن والاكتائب اللي انا فيه .
وفينا كمان اللي ممكن يقول الله مش سامح اني اكون بعيد عنه .

  طيب أية هو السبب؟
احنا عارفين اني الله صالح وانه حنان و يقول الكتاب عنه . 
" ولما رأى الجموع تحنن عليهم اذ كانوا منزعجين ومنطرحين كغنم لا راعي لها. "  
متي 9 : 36

وحالنا يٌشبة هذة الاية !!! ولكن لماذا لا نختبر نفس هذا الموقف ؟؟؟!!

عارفين ليه . " فاذا تواضع شعبي الذين دعٌٌٌٌٌٌٌُُُُُُُي اسمي عليهم وصلّوا وطلبوا وجهي ورجعوا عن طرقهم الردية فانني اسمع من السماء واغفر خطيتهم وابرئ ارضهم. "  

أخبارالايام الثانية 7 : 14

مشكلتنا اننا بنقول اني اسم ربنا دٌٌُُعي علينا يعني احنا ولاد ربنا ولكن بسلوكنا في حياتنا بنفتح لابليس ابواب يدخل منها ويقيد حياتنا 

( بمرض وفشل والم وظلم وحزن واكتائب وبعد عن الله وحاجات كتير جداً ) 
ويخلينا في الاخر نقول انت فين يارب !!!! .

الحل اننا نرجع نتواضع قدام الرب , ونقول لة تعالي مد ايديك لينا تعالي واتلامس مع ظروفا , تعالي 
واطرد اعمال الظلمة اللي تعبانة .

ادعوك اخي/اختى قبل ما تسأل الرب انت فين؟؟ 
أسئل نفسك انت فين من الرب إلهك ومخلصك؟؟ .
TAG

عن الكاتب :

ليست هناك تعليقات

إرسال تعليق

إذا فرق معك الموضوع ... فلا تحرمنى من أبداء رأيك فى المحتوى حيث يمكنك التعليق بأسم غير مٌعرف..
أذا كنت تريد أن لا تكتب أسمك... اكتب مجهول

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *